titolo Ludovico Ariosto

Boccaccio author/actor

In the polemic booklet entitled Corbaccio Boccaccio is the protagonist of the tale told in first person. The author imagines he has an oneiric vision, in which he is lost in a valley that is sinister and hostile in its appearance:

 

Questo luogo è da varii variamente chiamato; e ciascuno il chiama bene: alcuni il chiamano 'il laberinto d'Amore', altri 'la valle incantata', e assai 'il porcile di Venere', e molti 'la valle de' sospiri e della miseria'. (Corbaccio: 57[1])

 

He is succoured by a spirit, who reveals himself to be the husband of the woman Boccaccio has loved unsuccessfully, a widow the cause of the prostration and sufferance of the author. The encounter has a salvific effect, thanks to a hard recrimination against love and women, spoken by the soul who has revealed himself. His elderly age and reasons of social prestige (his literary profession) are reasons of dissuasion from erotic passion, all the more if addressed towards a lady who shows herself to be an inadequate subject for such a sentiment. As the husband’s testimony asserts, it being based on direct experience and therefore particularly trustworthy, the widow hides an ugly semblance under a charming appearance and hides a rapacious, vulgar, lascivious and hypocritical disposition. Boccaccio, brought back to reason by the dream in which he has premonition of his ruin, manages to fight his way out of the undergrowth to a hill top, a secure place for his soul now purified of love:

 

Mossesi adunque lo spirito; e, per lo luminoso sentiero andando, verso le montagne altissime dirizò i passi suoi. Su per una delle quali che parea che il cielo toccasse, messosi, me non senza grandissima fatica, sempre cose piacevoli ragionando, si trasse dietro; sopra le sommità delle quali poi che pervenuti fumo, quivi il cielo aperto e luminoso vedere mi parve e sentire l'aere dolce e soave e lieto e vedere le piante verdi e' fiori per le campagne; le quali cose tutto il petto, della passata noia afflitto, riconfortaro e ritornarono nella prima allegreza. (Corbaccio: 405[2])



[1]Corbaccio, ed. G. Padoan, in All the works of  Giovanni Boccaccio. ed V. Branca, vol. 5.2, Milan 1994, p. 450.

[2]Corbaccio, ed. G. Padoan, in All the works of  Giovanni Boccaccio. Ed. V. Branca, vol. 5.2, Milan 1994, p. 515


La fede battesimale dell’Ariosto, da M. Catalano, Vita di Ludovico Ariosto ricostruita su nuovi documenti, vol. I, Genève, L. Olschki, 1930-1931, p. 39

Corbaccio, Florence, Biblioteca Medicea Laurenziana, ms. Pluteo 90 inf. 49, c. 1r. Boccaccio visualizzato: narrare per parole e per immagini fra Medioevo e Rinascimento, a c. di V. Branca, Turin 1999, vol. II, p. 119.

indietro